vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Op de fiets en brommer door Hoi An

Vandaag gaan we de omgeving van Hoi An verkennen …. met de fiets. Hoi An was in de 16de en 17de eeuw een belangrijke havenstad in Vietnam en dat is te zien aan de prachtige Japanse en Chinese handelshuizen in de stad en de tempels en gemeenschapshuizen van verschillende volksgroepen. Schepen van alle zeemachten van toen kwamen de Thu Bon rivier opvaren met hun handelswaren. Naarmate de tijd vorderde en de verzanding toenam werd het voor schepen moeilijker om de stad te bereiken en werd rol van havenstad langzaam overgenomen door het noordelijk gelegen Danang. Als dit niet gebeurd was was Hoi An ongetwijfeld uitgegroeid tot een

grootstad als Hanoi. Nu is het echter blijven steken in de tijd, totdat … de toeristen kwamen.

We fietsen dus onder begeleiding van een gids de stad uit. ( Don en ik volgen op een brommer). Nu rijden we zelf in dit drukke verkeer omringd door zwermen scooters en brommertjes, maar het valt mee en we leren hoe je geleidelijk remt en vloeiend zwenkt als je links of rechts afslaat. Vooral geen bruuske manoeuvres.

Op de velden wordt de rijdt geoogst. Velden staan onder water en buffels ploeteren er rond om de rijststoppels af te grazen. Bijkomende voordeel van het onder water zetten is de onkruidbestrijding. In het water wordt vaak vis gehouden. De vis dient niet alleen als voedsel, maar ook voor de bestrijding van muggen (malaria). Landeigendom wordt door de staat geregeld. Bouwgrond kan gekocht worden en blijft dus in principe in de familie.

Landbouwgrond wordt door de staat toegekend voor 5 jaar, proportioneel met de grootte van een gezin. we fietsen langs kleine kruiden kwekerijtjes waar we een glaasje basilicum thee drinken. Iets verder komt een kleine Vietnamese man aangestiefeld. Hij wil graag met vrouwen op de foto ook al heeft hij de jeugdige leeftijd van 96 jaar.

Onderweg zien we ook de wilde waterkokosnoot in bloei, wat niet vaak voorkomt.

Over de zijrivier van de Thu Bon werd hierna nog een mooie boottocht gemaakt. De middag werd ingevuld met luieren.

Morgen vertrekken we vroeg, om 7 uur naar de Golden Bridge, de brug der handen dan is het er nog niet zo druk.