vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Op weg naar Saigon, nu Ho Chi Minn City geheten

Vandaag gaan we naar Ho Chi Minh City oftewel Saigon. Het is de grootste stad van het land, als tussenstop brengen we een bezoek aan een drakenfruitplantage. Hele aparte vruchten, zowel de planten als de stuiken/ bomen ja hoe zullen we het noemen, in Nederland grieien ze niet. Ze smaken erg lekker. Na de lunch bezoeken we het oorlogsmuseum en de naast gelegen gevangenis. Het War Remnants Museum in Ho Chi Minh City documenteert de afschuwelijke oorlog tussen de VS en Vietnam. Het oorlogsmuseum laat met name de Amerikaanse gruweldaden zien, doormidden van foto’s en attributen die gebruikt zijn tijdens de Vietnam oorlog waaronder agent Orange wat nu na vier generaties nog steeds ernstige sporen nalaat. Wees gewaarschuwd, het is grafisch en confronterend. Defoto expositie in het museum is indrukwekkend en triest. De getoonde wreedheden tijdens de oorlogen zijn gepleegd die zowel door de Vietcong als door de Amerikanen.

Voor een fotostop kijken we nog even bij het herinneringspaleis, het vroegere onafhankelijkheidspaleis. De eerste steen is gelegd door de Fransen in 1868. Vanwege een mislukte staatsgreep in 1962 werd het gebouw verwoest, waarna het herbouwd is en in 1966 weer in gebruik is genomen.

Het beroemde postkantoor uit de frans koloniale tijd en gebouwd van 1886 tot 1891 slaan we natuurlijk niet over. Het heeft een prachtig interieur en een fraaie vloer. De oude loketten zijn er ook nog. De grote Notre Dam kathedraal gebouwd van 1877 tot 1880 is vanwege onderhoud helaas niet te bezoeken.

In de avond gaan we op sjiek en genieten we van een geheel verzorgde diner cruise.