vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Huè

Vandaag de gehele dag uitgetrokken voor een bezoek aan Hue. we vertrekken heel vroeg al om 7 uur, het voordeel is dat er dan nog zeer weinig bezoekers zijn. Hue is de laatste hoofdstad van het Keizerrijk van de Nguyen Dynastie. Van begin 1800 tot 1945 hebben er dertien keizers vanuit Hue geregeerd. 's Ochtends eerst de Zogenaamde Citadel bezocht. Binnen de Citadel ligt het Keizerlijk Paleis en de Verboden Stad. De Citadel zelf is geheel ommuurd. Tijdens de bouw werkten er 80.000 (!!) mensen aan de muur Een gedeelte van de Citadel is door de Amerikanen verwoest tijdens de Vietnamoorlog. Indrukwekkend om te zien hoe de Keizers leefden. We vervolgen onze weg met een Cyclotour van een kleine drie kwartier door Huè waarna we de beroemdste pagode van Vietnam bezoeken; de Thien Mu pagode. Een achthoekige toren bestaande uit zeven verdiepingen, gelegen aan de Parfumrivier. DeHuong Giang, oftewel de Parfumrivier dat haar naam dankt aan het aangenaam ruikende bos in het Truong Son-gebergte waar de rivier ontspringt. Vandaag varen we in de drakenboot over de Parfumrivier naar de andere kant waar we een bijzonder mausoleum met het graf van de op één na laatste keizer bezoeken. Het mausoleum heeft destijds heel veel geld gekost. Tijdens zijn leven is hij al begonnen met het bouwen er van. Toen hij al op 40-jarige leeftijd stierf heeft zijn zoon de bouw voortgezet. De bevolking moest door middel van het betalen van belastingen hieraan mee betalen, wat op veel verzet stuite. De graftombe van Keizer Tu DOC. Elke keizer ontwierp zijn eigen grafmonument en liet dat bouwen op een plaats die met de grootste zorgvuldigheid door waarzeggers was uitgekozen. De tomben waren meer dan alleen een graf. Er werden mooie tuinen met tempels, vijvers, beelden en paviljoens gebouwd en het complex diende tijdens het leven van de keizers als ontspanningsoord. KeizerTu Duc begon met de bouw van het graf in 1864 en kosten noch moeite werden gespaard. Er waren 3.000 dwangarbeiders bij de bouw betrokken. Ook Tu Duc gebruikte het complex als ontspanningsoord tijdens zijn leven, te midden van zijn 104 wettige echtgenotes en een nog groter aantal concubines. die verveelde zich geen nacht!!

We bekijken hoe men ambachtelijk de Vietnamese hoed maakt: dat is een werk het wordt allemaal met de hand gemaakt. Ze maken ook nog zekd'f Wierrook, we gaan het ook proberen.. Leuk om te zien en natuurlijk een hoed gekocht. We eten vandaag vegetarisch bij de Boeddhistischenonnen, de jongste is 13 en de oudste 70 jaar allen met een kaalgeschoren hoofd. een bijzondere ervaring. Ze serveren geen frisdrank of alcohol, alleen water, ook eten we met stokjes er is geen bestek. Eenvoud siert.

Jorg en Jolanda

Wat een mooie verhalen geniet er maar van dit nemen ze jullie in ieder geval niet met af

Gerben

Wat een indrukwekkende reis, jullie beleven heel veel, maar na deze vakantie ben je toe aan ………..... ?een uitrust-vakantie!
Je beschrijft het allemaal heel mooi, het is een echt reisverslag, leuk om te lezen!

Astrid Weghoog

We genieten enorm, het is heel indrukwekkend. Leuk dat er van het reisverslag genoten wordt.