vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Ha long Bay, wat ben je mooi!!

Vanmorgen vroeg uit de veren, vandaag laten we Hanoi achterons en vertrekken we richting Ha long Bay.

In kilometers is het niet heel ver van Hanoi. De route gaat over de nieuwe snelweg waar ook mensen lopen, scooters rijden soms wel met zijn vijven erop; een gezin met 3 kinderen bijvoorbeeld. Links en rechts inhalen is hier toegestaan, kortom een heerlijke chaos maar onze chauffeur weet de bus er goed doorheen te loodsen. Na 1,5 uur maken we een (commerciële) stop bij een Parelkwekerij. Hier is een complete industrie om oesters parels te laten maken. Witte, roze, gele en zelfs zwarte parels. Er wordt vakkundig geopereerd om de oester deels te openen om een stukje membraam en de subparel te implementeren zodat er een "echte" parel gefabriceerd kan worden in de betreffende oester en dat allemaal heeeel voorzichtig "zoals egeltjes het doen" om de oester niet te beschadigen.........het duurt wel 2 tot 6 jaar voordat de parel groot is, hierna loop je natuurlijk door een echte grote hal om....(je raadt het al) parels te kopen of iets anders van parelmoer. Na een klein kwartiertje hadden wij het wel gezien en gingen lekker naar buiten en hup de bus weer in op naar de haven van Ha long Bay. Na even wachten gingen we aan boord van het schip The Pelican en kregen we op de eerste verdieping een welkomstdrankje en de sleutel (we hebben hut 105) Op naar onze hut. En jawel hoor, schuifdeuren aan de zeekant en een mooiebadkamer en al. Even kort tijd gehad om wat spullen uit te pakken waarna de boot vertrok. We zitten als eerste groepsreis na het hoogseizoen op het schip, er varen dan veeeeel minder schepen/boten. In het hoogseizien lijkt het hier dan de Kalverstraat wel, er vertrekken er dan wel 600 op een dag. Een ware armada van schepen in allerlei soorten en maten. Dan is het nu met 150 boten een stuk rustiger. In de verte zien we tussen de rotsen de straat van Tonkin al liggen.

Na een heerlijke uitgebreide 5- gangen lunch is het tijd om om te kleden. René en Wiebe gaan kajakken. Met een bootje worden ze naar de kajak plek gebracht. Het is echt prachtig om de natuur en de rotsen vanuit de kajak te aanschouwen, ze zijn er stil van. Na een uurtje behoort men weer terug te zijn. Als je denkt dat je een beetje kunt relaxen als je van het bootje afkomt kom je bedrogen uit. ...eenmaal weer terug aan boord op naar de volgende stop: Titop eiland om heerlijk even te zwemmen in zee of.........naar boven te klimmen via een trap met 500 treden en bij de pagode een mooi uitzicht over Ha long Bay te hebben.(dan ook 500 treden naar beneden pfff). Wij hebben het maar niet gedaan, eerlijk is eerlijk.

Na een uur weer terug naar de boot het is HAPPY HOUR!!Genieten van superlekker cocktails als Daikiri on ice, een Mochito......Sexy on thé beach... Wat je maar wilt.

We krijgen aan boord onder gezellige muziek een klein kooklesje in het maken van de overbekende springrolls ofwel Vietnamese loempiaatjes. Niet alleen zelfgemaakt maar ook heerlijk opgegeten.Na dit voorgerecht volgt een heerlijk diner. We eten van alles een beetje anders komen we tonnetje rond terug.

Inmiddels is het al donker als we proberen om squid vissen te vissen (Inktvis vissen) we hebben er helaas geen gevangen. ?????

Nog even bij de receptie gaan zitten om het verslag te versturen. Dat wordt pas morgen de wifi is te karig.Morgen weer met beiden benen op de wal.

Nu wordt het tijd om lekker te gaan slapen, de wekker gaat morgen om 6 uur, Tai Chi op het bovendek dat wil of mag je toch niet missen!!! Daarna een heerlijk ontbijt/brunch.

Voor wie zich nu afvraagt wat is Halong Bay nou: het zijn kalkstenen rotsen en dolemietenbergen en deze liggen in de golf van Tonkin. Deze baai zegt men is gevormd doordat een supergrote draak is neergedaald in de golf van Tonkin en daar eilandjes heeft laten ontstaan door met zijn staart te wapperen. Geologengeloven niet in deze legende en zeggen dat het het gevolg is van jarenlange erosie. Tja, wie zal er gelijk hebben, het is in ieder geval prachtig!! In de rotsen zitten ook allemaal grotten, daar zullen we er ook nog één van bezoeken........

Floretta

Wat zullen jullie weer een hoop zien zeg. Gaaf hoor ! Geniet lekker !!!