vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Op naar Na Trang

Ik ben vroeg wakker en ga een kijkje nemen op het balkon. We zitten op de negende verdieping. Om 6 uur is het al aardig druk in zee. Zij zwemmen niet gedurende de dag vanwege de zon, dus om 8 uur is het strand weer verlaten.

We maken een stop om een kijkje nemen op welke manier ze de mandjesboten maken. Ze zijn gemaakt van bamboeriet, dichtgesmeerd met runderpoep en dan worden ze geharst om waterdicht te blijven. Er zit natuurlijk een verhaal achter: Toen de Fransen in Vietnam de baas waren wilden ze belasting heffen op vissen, de Vietnamezen bedachte toen deze mandbootjes en zeiden dat dit geen bootjes waren maar manden. Hun plan werkte maar ze worden wel degelijk gebruikt om te vissen en overal langs de kust zie je ze liggen en dobberen. Ze worden naar zee getrokken door een grotere boot en eenmaal op de plaats dobberen ze om te vissen, later haken ze weer aan om terug te gaan. Door de te harde wind is het niet mogelijk om om het eiland heen te varen en zelf in een mandbootje te dobberen. In plaats daarvan varen we er heen en bezoeken we het eiland van 3 vierkante km en wandelen rond. Daarna met de boot weer terug naar de wal. Het bezoek aan de pagode stellen we uit tot morgen.

We komen vroeger dan gepland aan in het hotel en kijken rond in Na Trang. Hier zijn heel veel Russen en het advies geldt geen tassen mee. We lopen door wat straatjes en we ontdekken dat er verse crepes gebakken worden met wel keuze uit 20 soorten vullingen, hartig of zoet. Dat wordt smullen!!