vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Phong Nha - Dong Hoi

De wekker ging vroeg. Half 8 vertrok de bus. We hebben even rustig ontbeten en daarna weer op weg uit Vinh waar we na ons bezoek in Ninh Binh de nacht hebben doorgebracht . We rijden via de Ho Chi Minh route die men in de oorlog veel gebruikte voor aan- en afvoer van militair materiaal. Voordat we deze weg op gingen bezochten we ook nog, een lokale markt waar veel verse dingen werden verkocht veel groenten, fruit, vlees, vis en wat wij niet zo gewend zijn een teil vol grote levende padden waarvan ze de achterpoten bij elkaar vastgebonden hebben, levende vissen, zakken vol met slakken, garnalen, kippen geplukt met de poten omhoog en kooien met kuikens. Je wil niet weten hoe het stinkt!! Ze gooien niets weg en eten en

eten en gebruiken alles Zo’n markt is ook altijd een mooie gelegenheid om te fotograferen. Zo goed en zo kwaad als dat ging.
Vanaf hier gingen we over weg 15 en dat is zeker de moeite waard. Zo genieten we tijdens het rijden van mooie vergezichten en hebben we foto's gemaakt bij een rubberplantage.

Rond 1 uur waren we op ons lunchadres waar we zoals bijna gebruikelijk heerlijk hebben gegeten. Om daarna de boot in te stappen om te gaan varen naar en in de Phong Nha grotten. Phong NHA ligt op de grens met Laos. Eerst een stuk varen over de rivier om zo bj de ingang van de grot,te komen omdat het warm is voelde het koeler aan op het water en genieten we op en om het water. We zien waterbuffels, geiten en vissers. Bij de grot ging de motor uit en moest er verder worden geroeid. 2 van die magere meiden moeten zo’n boot met 8 (zware) Nederlanders voortbewegen door een prachtig ondergronds landschap dat er telkens weer anders uitzag. Deze grotten staan op het wereld erfgoedlijst en zijn de grootste in hun soort en werden in de oorlog gebruikt als hospitaal en opslag voor oorlogsmateriaal. Er zijn een aantal heel grote zalen met mooie gekleurde stalagmieten en stalagtieten . Na een kleine km draaide het bootje om en voeren we terug. Buiten de grot ging de mottor weer aan en varen we terug naar Dong Hoi waar we in een resort verblijven aan de kust en ons een heerlijke massage wacht. Tot slot nog een drankje bij de bar en genoten van de muziek en zo werd het bedtijd. Morgen slapen we even uit.