vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Ninh Binh dag 2

Ninh Binh wordt ook wel eens het Halong Bay tussen de rijstvelden genoemd, terecht! Opnieuw genieten we van de prachtige natuur met zijn grillige rotsen, stuk voor stuk met een andere vorm. Dit keer zijn ze gelegen tussen rijstvelden, het landschap bestaat dus hoofdzakelijk uit het grijs van de rotsen en het frisse rijstveldgroen, een mooie combinatie.

Na het ontbijt staan de fietsen al klaar voor een fietstocht door de rijstvelden. (Ik ging met de gids mee achterop de scooter).We rijden over hobbelige zand paden, over vlakke verharde wegen, maar ook veel over grind of paden met stenen. De fietsen zijn niet verkeerd, rijden soepel. We stoppen even om een kleine markt te bezoeken. Ongelofelijk, het vlees ligtuitgestald op een paar stukken karton. Hoezo hygienisch. Na een ruime anderhalf uur door de warmte met diverse fotostops wat drinken en de foto's bekijken die we natuurlijk kopen. 4 foto's in een mapje voor omgerekend 80 cent.We gingen daarna namelijk door het land van King Kong Skull varen een sampantocht (waar de film is opgenomen). Gelukkig was het wat koeler op het water. We gingen met zijn twee op een bootje.Het bootje was een roeiboot, alleen werd het roeien met de voeten gedaan. Het leek net of elke boot een kikker achterop had zitten.Het knappe was dat ze met ieder been een eigen tempo deden, zo konden ze sturen en dat deden ze perfect. De tocht duurde ongeveer 1,5 uur en was 2x 4 km. We moesten 2 x diep bukken om onder de rotsen door te komen, heel donker en toch wel een beetje eng. Halverwege de tweede helft van de boottocht kregen we een regenbui over ons heen. Gelukkig een poncho mee en zo hielden we het meeste droog. Het was heel verfrissend.