vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Mausoleum Ho Chi Minh Rondslenteren in de oude stad, straatjes met de 36 ambachten Bezoek tempel.

Vandaag zijn we met onze gids Zin op bezoek bij de tempel in Hanoi. Hier was de eerste en belangrijkste universiteit van Vietnam, waar al voor het jaar 1000 wijsgeren hun kennis over brachten. Het is één van de oudste plekken van Hanoi, dat nog niet zo lang geleden een oase van rust was tussen de rijstvelden. Nu raast aan alle kanten het verkeer voorbij. Waar moet dat heen met de mensheid? Heel bijzonder. Rijen betonnen schildpadden met grote plauteaus op hun rug. Kooikarspers heel veel en in verschillende kleuren en kleine tuintjes met kleine beeldjes.

Vervolgens brengen we een bezoek aan het Ho Chi Minh mausoleum

De stoep voor de entree is gedeeltelijk afgezet met afzetpalen met rode koorden (van die koorden die je ook ziet bij de entree van bijvoorbeeld filmpremières), we worden min of meer richting de toegang van het terrein geduwd. Deze benadering is alles behalve vriendelijk. Nadatwe onze tassen hebben laten scannen staan we in de stoet richting het mausoleum.

In het mausoleum ligt het gebalsemde lichaam van Ho Chi Minh, best indrukwekkend om te zien. We zijn onder de indruk van de communistische stijl van de gebouwen met hamers en sikkels aan de voorkant. Enik krijg het tekstdeel van 'Over de Muur' van Klein Orkest maar niet uit mijn hoofd: 'En iedereen werkt, hamers en sikkels, terwijl in parade-pas de wacht wordt gewisseld'. We kijken buiten nog even rond We maken dat we terugkomen bij de ingang om snel water te halen en het uitgezwete vocht aan te vullen, want wat is het weer warm! Gevoelstemperatuur vandaag 41C.

En dan is het na de lunch tijd voor de Cyclo tour. Wat ik gisterochtend voor onmogelijk hield is nu werkelijkheid; we cruisen dwars door de 'Old Quarter' midden tussen de verkeersgekte hier op straat! Links en rechts luid toeterende scooters, auto's en bussen.......fietsers en voetgabgers. Zo voorop de fiets valt eigenlijk pas op dat het tempo van ál het verkeer hier laag ligt en dat er vrij gecontroleerd langs elkaar heen wordt gemanouvreerd. Al sluit je soms weleens de ogen. De tour is écht heel erg leuk! We komen door veel verschillende straatjes en ieder straatje heeft zijn eigen thema: van juwelen tot knuffels en ijzerwaren. Straten vol met hetzelfde koopwaar.

Als afsluitkng van vandaag gaan we naar een voorstelling van het water poppentheater. Dit is ontstaan uit oude vietnameze cultuur uitoefening. Er werden vroeger in de rijstvelden met feestdagen poppenspelen uitgevoerd. Dit is nu in het theater uitgegroeid tot een wereldberoemd theaterstuk. Het duurt een uurtje en is best leuk om iets mee te krijgen van deze vorm van entertainment. Al had 25 minuutjes ook volstaan. Voor ons gevoel duurde het iets te lang.