vietnam-van-noord-naar-zuid.reismee.nl

Naar Vietnam

Na een goede vlucht via Hong Kong, waar we door het gezellig praten met medereizigers Joke en Loet toch bijna de connecting flight hadden gemist de finale call was voor de laatste keer omgeroepen we waren er op de seconde af, terwijl we een uur voor vertrek al bij de gaten waren. Dat is gelukkig goed afgelopen. Na aankomst kort kennisgemaakt met onze reisgroep.

He tcontrast met Hanoi is groot. De luchthaven is verrassend modern en via een brede snelweg bereiken we de miljoenenstad (8 miljoen inwoners). De hectiek is groot, vooral in het oude centrum waar we de komende dagen onze basis hebben. De fietsen hebben plaats gemaakt voor een waterval aan motoren. De stoep is een grote parkeerplaats voor scooters en onbegaanbaar voor voetgangers. Op straat raast alles luid toeterend links en rechts voorbij. Velen hebben een mondkapje tegen de stank. Later horen we dat het mondkapje ook vaak gebruikt wordt om het gezicht tegen bruin worden door de zon te beschermen. Een blanke(re) huid geeft status.De bedrijvigheid, kleurrijke stalletjes, eettentjes op straat, fietstaxi’s, vriendelijk lachende mensen en eeuwenoude gebouwen zorgen er voor dat we ons meteen thuis voelen. De temperatuur is 27C en het voelt als 34C.We hebben in het vliegtuig niet veel geslapen en door het tijdverschil, het is 5 uur later, zijn we een nachtje kwijt. We gaan eerst lunchen voordat we naar het hotel gaan. Avonds eten we in een klein restaurantje. Heerlijk gegeten. DeVietnamese keuken Mmmmm dat wordt smullen 3 weken lang.. We wandelen terug naar het hotel en eenmaal terug op onze kamer vallen de ogen snel toe na heel wat uurtjes zonder slaap.